Στίς 15 Νοεμβρίου αρχίζει η νηστεία τών Χριστουγέννων. Πρόκειται γιά μιά περίοδο έντονης πνευματικής εργασίας καί ψυχοσωματικής προετοιμασίας γιά τόν εορτασμό τής μεγάλης εορτής τής Γεννήσεως τού Κυρίου. Από τίς 15 Νοεμβρίου έως τίς 17 Δεκεμβρίου (κατ’ άλλη παράδοση έως τίς 12 Δεκεμβρίου) νηστεύουμε τό κρέας, τά γαλακτομικά καί τά αυγά καί τρώμε ψάρι (εκτός βεβαίως Τετάρτης καί Παρασκευής, πού νηστεύουμε αυστηρά). Μετά τίς 17 (ή 12) Δεκεμβρίου νηστεύουμε καί τό ψάρι.
Η νηστεία όμως κατά τήν υπόδειξη τού Κυρίου μας έχει νόημα, όταν συνδυάζεται μέ προσευχή καί ελεημοσύνη. Γιά τό λόγο αυτό, η Εκκλησία μέ τήν έναρξη τής νηστείας μάς προσκαλεί σέ εντονότερη λειτουργική ζωή καί αγαθοεργία.
Έτσι, η εκκλησιαστική παράδοση προβλέπει γιά τήν περίοδο αυτή τήν καθημερινή -άν οι συνθήκες τό επιτρέπουν- τέλεση τής θείας λειτουργίας, τήν τέλεση δηλαδή σαρανταλείτουργου. Η τέλεση τού σαρανταλείτουργου αποτελεί πολύ μεγάλη ευλογία. Είναι μιά θαυμάσια ευκαιρία γιά βίωση τής μυστηριακής καί λατρευτικής ζωής, γιά επαφή μέ τόν πλούτο τής υμνολογίας καί τής ακροάσεως τών θείων Γραφών, γιά συχνότερη θεία κοινωνία, γιά συχνότερη συγκρότηση τής εκκλησιαστικής κοινότητας.
Το Ιερο Σαρανταλείτουργο και η Νηστεία των Χριστουγέννων
Ο άγιος Ιγνάτιος ο Θεοφόρος μάς λέει: «Σπουδάζετε πυκνότερον συνέρχεσθαι εις ευχαριστίαν θεού καί εις δόξαν. Όταν γάρ πυκνώς επί τό αυτό γίνεσθε, καθαιρούνται οι δυνάμεις τού σατανά καί λύεται ο όλεθρος αυτού», δηλαδή «Προσπαθείστε μέ σπουδή νά έρχεσθε όλοι μαζί στή Σύναξη τής Θείας Ευχαριστίας (Θεία Λειτουργία), γιά νά ευχαριστείτε τόν Θεό καί νά Τόν δοξολογείτε. Διότι όταν συχνά έρχεσθε στή Σύναξη τής Θείας Ευχαριστίας (Θεία Λειτουργία), συντρίβονται οι δυνάμεις του σατανά καί λύεται κάθε ολέθρια ενέργεια του».
Η δύναμη τής Θείας Λειτουργίας δέν είναι μαγική. Είναι η δύναμη τής αγάπης καί τής ενότητας εν Χριστώ. Η Θεία Λειτουργία μάς μαθαίνει νά συγχωρούμε, νά αγαπούμε καί νά είμαστε ενωμένοι μέ όλους τούς ανθρώπους.
Γι’ αυτό άλλωστε προσφέρουμε τά Δώρα μας στό Θεό, τόν Άρτο καί τόν Οίνο, προσευχόμενοι γιά ζώντες καί κεκοιμημένους αδελφούς μας. Η μνημόνευση τών ονομάτων τών ζώντων καί κεκοιμημένων προσώπων (ανάγνωση τών «Διπτύχων») είναι έργο πολύ σημαντικό καί ιερό, πού θεσμοθετήθηκε από τούς αγίους Αποστόλους καί επιτελείται αδιάλειπτα μέσα στούς αιώνες.
Το Ιερό Σαρανταλείτουργο και η Νηστεία των Χριστουγέννων